۱۰ تا از مغذی‌ ترین مواد غذایی و خوراکی در جهان کدام است؟

شاید مشت مشت خوردن مولتی ویتامین در روز، راه خوبی برای تزریق برخی از مواد مغذی به سیستم بدن‌تان باشد اما بیایید با آن روبرو شویم – خوردن مواد غذایی واقعی خیلی مفرح‌تر از بلعیدن مولتی ویتامین‌هاست. اگر ترکیب درستی از مواد غذایی را انتخاب کنید، جذب مواد مغذی ضروری‌ای را که بدن برای سلامت و قدرت نیاز دارد، تضمین خواهید کرد. فقط لازم است بدانید کدام مواد غذایی بیشترین مواد مغذی را در اختیارتان می‌گذارند.

به گزارش بنیاد جورج مَتِلیان (TGMF)، بنیادی غیر انتفاعی برای کمک به ساختن انسان و دنیایی سالم‌تر، هزاران مواد غذایی مختلف در جهان وجود دارد که دست کم، حاوی چند تا از مواد مغذی مورد نیاز بدن ما هستند. این مواد مغذی برخی از سالم‌ترین موادهای غذایی جهان هستند و مبنایی برای سالم‌ترین رژیم‌های ما فراهم می‌کنند.

جورج متلیان، زیست‌شناس، کارشناس تغذیه و مؤسس TGMF، در کتاب پر فروش سالم‌ترین مواد غذایی دنیا بیان می‌کند که سالم‌ترین مواد غذایی در جهان عبارت‌اند از منابعی با بیشترین مواد مغذی طبیعی و ضروری. این مواد غذایی خوش‌طعم‌ترین، قابل دسترس‌ترین، رایج‌ترین و ارزان‌ترین مواد در جهان نیز هستند. اگر برای تغییر رژیم غذایی‌تان به دنبال مواد مغذی، طبیعی و خوشمزه هستید، این ده مادهٔ غذایی عالی نمایانگر سالم‌ترین مواد غذایی در دنیا هستند.

آووکادو چربی گیاهی سالم غیراشباع و فیبر غذایی دارد که از گرسنگی جلوگیری می‌کند. منبع پتاسیم است و به چربی سوزی کمک می‌کند. به دلیل کالری بالای این میوه، در یک بار مصرف یک‌سوم تا نصف آن را نوش جان کنید. این میوه یکی از قوی‌ترین خوراکی‌های چربی سوز به شمار می‌رود.

همه ما علاقه به غذاهایی داریم که ارزش غذایی پایینی دارند مانند همبرگر، اسپاگتی، تاکو، شکلات، چیپس،سیب زمینی و… با خوردن این غذاها می‎دانیم روز به روز به وزنمان افزوده می‌شود ولی با این حال بازهم آنها را مصرف می‌کنیم.

در اینجا ۱۰ خوراکی که ارزش غذایی بالا و سرشار از مواد مغذی هستند را نام برده‌ایم.

۱. کلم‌پیچ:

در این برهه از زمان تعجبی نیست که کلم‌پیچ در لیست سالم‌ترین غذاها قرار گیرید، دلیلش این است که کارشناسان بهداشت و تغذیه‌ای طی تحقیقاتی دریافتند کلم پیچ جدا از کم کالری بودن سرشار از ویتامین‌ها، مواد‌معدنی، آنتی اکسیدان‌ها و فیبرطبیعی است. اگر از طعم تلخ کلم‌پیچ خوشتان نمی‌آید می‌توانید آن را در خورش اضافه کنید و یا با انواعی از سس‌ها میل کنید.

۲. جلبک‌دریایی:

برای سالیان طولانی در بسیاری از نقاط جهان ، جلبک‌های دریایی جز سالم‌ترین غذا‌ها در رژیم غذایی مردم محسوب می‌شدند. در جلبک دریایی کلسیم، آهن، منیزیم و منگنز بسیار یافت می‌شود همچنین این خوراکی سرشار از آنتی اکسیدان است که برای کاهش التهاب و بهبود برخی از بیماری‌ها بسیار مفید واقع می‌شود.

۳. صدف:

اگر به دنبال یک غذا سرشار از مواد معدنی، پروتئین، ویتامین‌ها و مواد مغذی هستید، صدف بهترین گزینه برایتان است چرا که علاوه بر موارد ذکر شده منبع خالص ویتامین B12 است که سطح انرژیتان را افزایش می‌دهد و همچنین دارای روی، مس و ویتامین D است.

۴. سیر:

سیر به معنای واقعی سالم و مغذی است و ویتامین هایی B1، C، B6 بسیار در آن به وفور یافت می‌شود، علاوه بر آن منبع سرشاری از کلسیم، پتاسیم، مس، منگنز و سلنیوم است.

۵. ماهی‌سالمون:

ماهی سالمون

اگر به دنبال کاهش وزن هستید ماهی سالمون می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برایتان باشد. این ماهی علاوه بر کم کالری بودن غنی از پروتئین، منیزیم، پتاسیم، سلنیوم و اسید چرب امگا ۳ است .

۶. زغال اخته:

این میوه سرشار از آنتی اکسیدان است و التهابات بدن را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد. زغال اخته دارای ماده ای به نام فیتوکمیکال است که به بهبود عملکرد مغز بسیار کمک می‌کند.

۷. سفیده تخم‌مرغ:

خوردن تخم‌مرغ مشکلی ندارد البته تا زمانی که آن را در حد اعتدال بخورید. زرده پر از چربی و کلسترول است این مواد مغذی انرژی کاملی را بهتان می‌رساند، اما سفیده تخم مرغ پروتئین بالا و چربی پایینی دارد که به این معناست که جداسازی این قسمت از زرده و خوردن آن برای کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند بسیار مفید است.

۸. هویج:

هویج سرشار از ویتامین و مواد معدنی است همچنین بتاکارتن موجود در هویج شما را در برابر بیماری‌های قلبی بیمه می‌کند. به‌علاوه هویج منبعی غنی از فیبر خوراکی، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی به‌شمار می‌رود.

۹. دانه‌کتان:

دانه کتان به تنهایی خوشمزه است اما با اضافه کردن آن به وعده‌های غذایی چون سس‌ها، خورش یا غلات می‌توانید مزایای آن را چند برابر کنید. فیبر و امگا ۳ که برای بهبود در عملکرد مغز و قلب بسیار مفید است در در دانه کتان سرشار یافت می‌شود و علاوه بر آن بهتان کمک می‌کند تا کمتر از نمک، شکر و چربی استفاده کنید.

۱۰. ماست:

اگر به دنبال یک خوراکی سبک و ساده هستید و می‌خواهید در عملکرد سیستم گوارشتان بهبود حاصل شود ماست بهترین گزینه برای شماست. به دلیل خاصیت پروبیوتیک ماست درد معده، یبوست و اسهال را به خوبی درمان می‌کند.

 

 

0 مورد نقد و بررسی

امید نوری

نویسنده سایت

→ خواندن مطلب قبلی

حسن یزدانی قهرمان جهان شد

خواندن مطلب بعدی ←

ورود جدی تکنولوژی به صنعت مد و فشن با ربات‌های مانکن‌

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *