آئودی با نزدیک شدن به اواخر عمر نسل دوم R8، نسخهای ویژه از این خودروی اسپرت جذاب را رونمایی کرد. این نسخه V10 Performance RWD نام دارد و همانطور که قابل حدس است، فقط چرخهای عقب آن از نیروی موتور ده سیلندر بهرهمند هستند. با بازنگریهای صورت گرفته موتور ۵.۲ لیتری R8 حالا توانایی تولید ۵۶۲ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور را دارد و قادر است در عرض ۳.۷ ثانیه سرعت آن را به صد کیلومتر در ساعت برساند.
پیش از این آئودی نسخه دیفرانسیل عقب از R8 را توسعه داده؛ با روی کار آمدن V10 Performance RWD، آن نسخه دیگر بازنشسته شده و مدل جدید به عنوان ارزانترین R8 قابل خرید خواهد بود. بد نیست بدانید خروجی موتور این مدل ۳۰ اسب بخار و ۱۰ نیوتن متر بیشتر از موتور نسخه قبلی است و یک گیربگس هفت سرعته خودکار S tronic با کمک دیفرانسیل لغزش محدود مکانیکی نیروی تولیدی آن را به چرخهای عقب انتقال میدهد.
با اتکا به این قوای محرکه، کوپه اسپرت ارباب حلقهها قادر است صفر تا صد را در زمان ۳.۷ ثانیه ثانیه طی کند، در مسیر مستقیم هم این خودرو توانایی دستیابی به نهایت سرعت ۳۲۹ کیلومتر در ساعت را دارد. این نسخه از R8 در مدل اسپایدر نیز عرضه میشود که شتاب و سرعت آن به ترتیب ۳.۸ ثانیه و ۳۲۷ کیلومتر در ساعت اعلام شده است.
شاید بدانید اولین نسخه دیفرانسیل عقب از R8 در سال ۲۰۱۷ و به عنوان یک مدل تولید محدود رونمایی شد. این نسخه R8 RWS نام داشت و دو سال بعد، نسخه فیسلیفت آن با نام R8 RWD عرضه شد که از نظر تیراژ تولید با محدودیتی مواجه نبود.
کمپانی آلمانی تاکید دارد به خاطر تنظیمات خاص سیستم تعلیق دوبل جناغی و رفتارهای دینامیکی نسخه دیفرانسیل عقب، امکان انجام دریفتهای کنترل شده با آن وجود دارد. البته برای انجام این حرکت جذاب، راننده باید حالت رانندگی اسپرت را انتخاب کند تا میزان دخالت سیستم کنترل پایداری اندکی کاهش پیدا کند.
آئودی R8 Performance RWD با آپشنهای متعددی عرضه خواهد شد که برخی از آنها عبارتند از فرمان داینامیک، رینگهای ۲۰ اینچی با تایرهای کاپ ۲۴۵/۳۰ R20 در جلو و ۲۴۵/۳۰ R20 در عقب و دیسکهای ۱۹ اینچی سرامیکی؛ در حالت استاندارد این دیسکها از نوع فولادی بوده و ۱۸ اینچی هستند.
به گفته آئودی اتاق کوپه از R8 Performance RWD وزنی برابر با ۱۵۹۰ کیلوگرم دارد و نسبت توزیع وزن آن ۴۰ به ۶۰ است. نسخه اسپایدر اندکی سنگینتر بوده و ۱۶۹۵ کیلوگرم وزن دارد.
از نظر طراحی ظاهری با دقت در مواردی مثل جلوپنجره، شبکه عقب و دهانه خروجی اگزوز که همگی به رنگ مشکی مات هستند، میتوان R8 Performance RWD را از دیگر نسخهها تشخیص داد. این مدل جدید با ۱۰ رنگ بدنه به فروش خواهد رسید. آئودی امکان سفارش پکیجی به نام Edition را برای مشتریان خود فراهم کرده؛ این پکیج شامل رینگهای ۲۰ اینچی برنزی، کالیپرهای قرمزرنگ، تیغههای جانبی از جنس فیبرکربن و نشانهای مشکی میشود.
در داخل کابین، یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی در پشت فرمان چرمی نصب شده است. صندلیهای این نسخه از R8 از نوع موسوم به سطلی یا اسپرت هستند و در هر دو مدل روکشی از چرم و آلکانتارا دارند. در این بخش پکیج R8 Performance پوشش آلکانتارای مشکی و دوخت آبی را با هم ترکیب میکند، ضمن اینکه با سفارش آن تزئینات فیبرکربنی نیز به کابین اضافه میشوند. سیستم صوتی Bang & Olufsen دیگر آپشن قابل ذکر برای کابین R8 جدید است.
آنطور که آئودی اعلام کرده، R8 Performance RWD در کارخانه Böllinger Höfe واقع در شهر نکازاولم آلمان تولید خواهد شد. برای این خودرو در نسخه کوپه قیمتی برابر با ۱۴۹ هزار یورو (معادل تقریبا ۱۷۲ هزار دلار) و در نسخه اسپایدر ۱۶۲ هزار یورو (معادل ۱۸۷ هزار دلار) تعیین شده است. ارباب حلقهها از ۲۱ اکتبر سفارشات مشتریان را پذیرش خواهد کرد.