سلامتی که فدایِ مُد می‌شود!

From Left: Lela Rose, Carolina Herrera, MSGM, and Ports 1961

یکی از آفت‌هایی که چند سالی‌است به جانِ فرهنگِ خریداری مردم ایران افتاده، آفت مُد گرایی و قیمت‌گرایی است. این آفت بیشتر از همه در زمینه تهیه لباس و پوشاک نمود پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام این‌سو، مردم قبل از این‌که به جنس و مواد تشکیل دهنده لباس توجه کنند به قیمت و یا مد روز بودن آن توجه می‌کنند. غافل از آن که دلیل اصلی بیشتر بیماری‌های پوستی و مزاجی، عدم انتخاب جنس مناسب و مورد نیاز بدن انسان است. متخصصان حوزه سلامت بر این باورند که جنس لباس ما به دلیل تماس مستقیم با پوست، اهمیت ویژه‌ای دارد و لباسی که در تهیه آن از مواد و الیاف طبیعی استفاده شده باشد با ذات و طبیعت بدن انسان سازگاری بیشتری خواهد داشت.

از زمانی که بشر به سمت تولید منسوجات مصنوعی و پارچه‌های پلاستیکی رفت، به دلیل قیمتِ پایین فراوری این محصولات، رغبت مردم به خرید و استفاده از این نوع پارچه و لباس‌ها بیشتر شد. تولید کنندگان بعد از مشاهده این موضوع، برای جذب حداکثری مشتریان، ترجیح دادند بدون توجه به نیازهای طبیعی پوست، پوشاکی تهیه کنند که صرفاً ارزان است و خوش رنگ و لعاب. و این چرخه نادرست عرضه و تقاضا کم کم به حذف پوشاک و منسوجات الیاف طبیعی از سبد خرید مردم منجر شد.

در مورد عدم تمایل مردم به خرید پوشاک طبیعی به چند دلیل عمده می‌توان اشاره کرد:

دلیل اول، گران بودن لباس‌هایی است که مواد اولیه آن از الیاف طبیعی تشکیل شده‌اند. برای تولیدکنندگان، تهیه پوشاک الیاف طبیعی، مثل تمام محصولات ارگانیک، هم زمان‌بر است و هم پر هزینه و طبیعتاً تولید کننده نیز این زمان‌بری و هزینه را در نظر می‌گیرد و محصولات خود را با قیمت بالاتری نسبت به نمونه مشابه مصنوعی‌اش به فروش می‌رساند.

دلیل دیگر این عدم تمایل، ناآشنا بودن مردم به فواید الیاف طبیعی و اطلاع نداشتن از مضرات الیاف مصنوعی است. مثلاً خیلی‌ها نمی‌دانند پارچه‌هایی که از الیاف طبیعی تهیه می‌شوند بخاطر داشتن بافت محکم و فشرده، هوا را به خوبی در سطح بدن جریان می‌دهند و از تعرق زیاد و مشکلات ناشی از آن جلوگیری می‌کنند.

در تهیه این پارچه‌ها از مواد شیمیایی سمی و فرایندهای غیرطبیعی استفاده نشده است و باعث بروز حساسیت و بیماری‌های پوستی نمی‌شوند.این نوع پارچه‌ها هم سبک هستند و هم به خوبی از بدن محافظت کرده و آن را گرم یا خنک نگاه می‌دارند.به‌خاطر آن‌که از مواد طبیعی ساخته شده‌اند قابلیت تجزیه در محیط زیست را دارند و باعث آلودگی آن نمی‌شوند.نسبت به الیاف مصنوعی از دوام بیشتری برخوردار هستند و بیشتر عمر می‌کنند.

دلیل آخری که می‌توان به آن اشاره کرد، اطلاع نداشتن مردم از برندهایی است که پوشاک طبیعی تولید می‌کنند. لباس‌های معمولی و تهیه شده از الیاف مصنوعی به وفور در دسترس همه هستند اما اگر کسی بخواهد پوشاکی که کار تولیدکنندگان ایرانی است و در تهیه آن از الیاف طبیعی استفاده شده بخرد مجبور است کل شهر را زیر و رو کند.

متأسفانه تمام این دلایل در کنار هم باعث دور ماندن مردم از پوشاک با کیفیت و سالم ایرانی شده است. و این در صورتی است که بسیاری از تولید کنندگان ایرانی دغدغه تولید پوشاکِ با کیفیت و طبیعی را دارند. اما به‌خاطر نا آشنا بودن مردم و تبلیغات کم نمی‌توانند محصولات خود را به راحتی عرضه کنند.

یک راه حل ساده و خلاقانه

با کمی تأمل درباره این موضوع می‌توان به این نتیجه رسید که این مسئله یک راه حل بیشتر ندارد و آن کم کردن فاصله میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندهاست. کاری که این‌سویی‌ها توانستند به خوبی از پس آن بر بیایند.

این کار علاوه بر برنامه‌ریزی و تحقیقات بسیار، خلاقیت و نوآوری خاصی را می‌طلبید. تیم تحقیقاتی و اجرایی این‌سو در گام اول فضایی را ایجاد کردند که در آن مصرف‌کننده و تولیدکننده پوشاک ایرانی بتوانند همزمان حضور داشته باشند.

اقبال مردم به خریدهای اینترنتی، این‌سویی‌ها را به سمت طراحی بزرگ‌ترین فروشگاه و نمایشگاه برندهای ایرانی کشاند. این فضا طوری طراحی شده که به قدر نیاز مردم وسیع، متنوع و در دسترس باشد. همه تولیدکنندگان کالاهای ایرانی می‌توانند در یکی از سالن‌های ده‌گانه‌ی این‌سو غرفه داشته باشند و کالای ساخت ایران را تبلیغ کنند و به فروش برسانند.

تار و پودِ این‌سو از الیافِ ایرانی است…

هم‌اکنون در این‌سو ۳۶ هزار عدد کالای ایرانی وجود دارد که بخش قابل توجهی از این آمار اختصاص دارد به لباس و پوشاک و منسوجات ساخت ایران. این یعنی هم تولیدکنندگان پوشاک توانسته‌اند کالای تولیدی و با کیفیت خود را عرضه کنند و هم این امکان فراهم شده است تا مصرف‌کنندگانی که دغدغه کیفیت پوشاک را دارند و می‌خواهند از کالای با کیفیت ایرانی حمایت کنند، بتوانند به آسانی و با چند سرچ ساده لباسی مناسب با سلیقه و بودجه‌شان را انتخاب کرده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن را تهیه کنند.

با راه‌اندازی این‌سو حالا دیگر نه مردم بهانه عدم دسترسی به برندهای پوشاک طبیعی و ایرانی را دارند و نه تولیدکنندگان ایرانی نگران ورشکستگی هستند.

dante

نویسنده سایت

→ خواندن مطلب قبلی

محبوب ترین غذاها و خوراکی های دنیا کدامند؟

خواندن مطلب بعدی ←

بهترین مدارس مد در جهان کدامند؟

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.